Heb jij al een beetje PR in je leadmachine gegooid?

De awareness fase

Het is de allereerste fase. Soms weet een klant al dat hij of zij een probleem heeft en gaat heel gericht op zoek naar een oplossing. Maar in veel gevallen is dat ook nog niets eens het geval. De klant leeft zijn of haar leven en wordt getriggerd. Bijvoorbeeld door een video met een nieuwe feature of tool. Een advertentie. Of een review in zijn of haar tijdlijn.

Dat ene moment maakt iets los bij de klant, hij/zij wist nog niet dat dit een oplossing kon zijn, want het probleem bestond nog niet. Of dat gebeurt veel later, jouw naam is een keer voorbij gekomen en blijven hangen. Als de klant later wel een probleem / vraag ervaart, komt jouw oplossing ineens in hem / haar op.  In veel gevallen komt de klant dus binnen bij een organisatie via inbound marketing. Weet je nog wat dat was, lees het anders even hier waar we dat nog eens uitleggen. Maar naast inboud marketing bestaat er ook zoiets als outbound marketing. Daar waar je je boodschap zelf heel zichtbaar naar buiten pust. Denk aan een advertorial, social medie advertentie, radio commercial. Het is duidelijk dat je ervoor betaald hebt en dat het een marketing boodschap is. 

Leadgeneratie via PR

Inbound en  outbound marketing, een goede combi is onmisbaar. Maar er is ook nog een superwapen dat er beetje tussenin zit en laat dat nu net iets zijn waar wij gek op zijn: PR! Dit is een terrein die je minder goed beheert en onder controle hebt, maar minstens zo belangrijk. 

Wat is PR? 

Bij PR houdt je je constant bezig met de buitenwereld, hoe ze over je denken en over je praten en dit probeer je naar binnen te brengen. In je organisatie. Vervolgens ga je daarmee aan de slag en probeer je via de juiste kanalen, je imago of reputatie te verbeteren. Maar, het grote verschil zit hem in de boodschapper. Waar je bij inbound marketing vooral zelf aan het woord ben, zorg je ervoor dat je bij PR iemand anders het woord laat doen.

Welke content hoort bij PR?

Met stip op nummer een staan hier natuurlijk de journalisten en vakmedia. Iedere ondernemer, iedereen met een goed idee of concept, wil graag een interview of mooi achtergrondartikel in de krant. Dit is de manier om in de picture te komen, bij een hele grote doelgroep. 

Daarnaast zijn er natuurlijk de influencers. En daar zien we een belangrijke trend. Want een influencer hoeft niet meer iemand te zijn met heel veel volgers, maar kan juist ook een expert zijn in jouw vakgebied. 

‘Thought leadership’

Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van contributed articles of ‘thought leadership’ artikelen. Hierbij schrijf je het artikel wel meestal zelf, maar publiceer je het op ander platform. Bijvoorbeeld van een krant of van vakmedia. Redacties krijgen elke dag tientallen van dit soort artikelen en opiniestukken toegestuurd. Dus zorg dat je goed weet met welke richtlijnen ze werken en wat voor onderwerpen ze zoeken! 

Customer Cases

Een ander voorbeeld is reviews of customer cases. Dit zit op het snijvlak van de marketeers, want het valt voor een groot deel ook onder inbound marketing. Met een customer case vertel je kort welk probleem de opdrachtgever had, hoe je dit hebt opgelost en wat het eindresultaat is. Hierin verwerk je natuurlijk quotes van je opdrachtgever, waardoor het niet een puur promotiepraatje vanuit het bedrijf zelf wordt.

Agile PR in een softwarewereld

Leuk voorbeeld zien van een customer case? Lees dan hier meer over ons werk bij Betty Blocks.

Lees verder

Hoe past dit in leadgeneratie? 

Doordat iemand anders je verhaal deelt, stap je uit je bubbel. Je bereikt niet meer alleen de mensen die jou al volgden op social media en al waren ingeschreven op je nieuwsbrief. Maar juist ook de mensen daarbuiten. Dit creëert een hoop nieuwe kansen. En dus leads! 

Maarrrr….. 

Er is altijd een maar (of vaak), sorry. Als je dan toch de juiste snaar weet te raken bij een journalist, een artikel geplaatst krijgt of meegenomen wordt in een tof achtergrondartikel. Zorg dan wel dat je marketing machine op je website is geactiveerd! Mensen gaan je namelijk zoeken. Ze landen daarbij (als het goed is) op je website, op je linkedin pagina, of misschien ergens waar je ze niet wilt hebben? Dit moet dus op orde zijn. Want alleen als de ‘landingsplaats’ van jouw leads goed is ingericht, kun je ze ook weer opnieuw benaderen en een relatie opbouwen. 

Wil je ook starten met Agile PR? App ons!

GRATIS e-book: Wil jij ook meer grip op je marketing?

Download hier jouw stappenplan!

Wil je al onze adviezen die wij geven in deze onzekere tijden lezen, aangevuld met ideeën voor jouw marketing? Ontvang dan ons e-book met daarin een stappenplan voor jouw marketing waarmee je direct kunt beginnen!

Ja, ik wil ook meer grip op mijn marketing

Welkom op Make IT Stick!

Wil jij met jouw IT bedrijf meer in de media? Download hier de whitepaper 'Hoe kom ik als IT bedrijf in de media?'