Customer journey en prikkelende content

customer journey

We breiden het dossier leadgeneratie verder voor je uit. Vorige week hebben we de termen inbound marketing en leadgeneratie geïntroduceerd. Dit keer meer over de customer journey en content die hierbij hoort. 

Want leadgeneratie draait dus om ‘op het juist moment, op de juiste plek, met de juiste boodschap zijn’. Dit motiveert natuurlijk niet echt om aan de slag te gaan, want waar moet je beginnen? 

Dat is bij de klant! 

In welke fase zit de klant? 

Bij marketing houden we rekening met verschillende fasen waarin een klant kan zitten. Er zijn ontzettend veel varianten online te vinden, maar wij hanteren de volgende: 

  • Awareness

In deze fase heeft de klant een probleem of een vraag. En gaat hij / zij op zoek naar een antwoord of oplossing. Het kan ook zijn dat de klant nog niet weet dat hij / zij een probleem heeft en wordt dit getriggerd door een artikel, video, blog etc. 

  • Reputation

In deze fase heeft de klant jouw naam / dienst / bedrijf gevonden omdat jij het probleem wellicht kan oplossen. De klant zoekt naar bewijsmateriaal om dit te ondersteunen. 

  • Consideration

In de fase heeft de klant je al gevonden, maar vergelijkt hij je met andere aanbieders, producten of diensten. 

  • Sales

Bingo! De klant heeft uitgebreid onderzoek gedaan, maar voor jou gekozen. 

  • Loyalty

En nu? Warm houden natuurlijk! Zorgen dat je klant tevreden is en blijft. 

Bij leadgeneratie zijn vooral de eerste drie fasen belangrijk. Je wilt dus weten wie jouw ideale klant is en welke vragen ze stellen. Hoe doe je dat?

Dit kun je doen door een persona te maken en te gaan brainstormen met je team. Maar er zijn online ook een aantal handige tools te vinden die je kunnen helpen. 

Handige tools

Natuurlijk is er de zoekwoordenplanner van Google. Maar wij gebruiken bijvoorbeeld ook graag Answer the public of yoast.com.

Daarna ga je informeren……

Als je in beeld hebt gebracht welke vragen jouw ideale klant stelt, kun je antwoorden gaan bedenken. Hoe kan jij je ideale klant helpen, informeren, motiveren of inspireren?

Ga niet direct verkopen

Je wilt hierbij niet direct gaan verkopen, maar vooral kennis delen. Je laat zien dat je een expert bent en geeft gratis kennis weg. Op die manier bouw je een band op en krijg je vertrouwen van jouw potentiële klanten. 

Wat schrijf je, in welke fase?

Wanneer je een rij met vragen en een rij met antwoorden hebt, kun je dit gaan clusteren. Maak een contentcluster en houd daarbij rekening met de verschillende fasen waarin een klant kan zitten. 

Voor klanten in de awarenessfase schrijf je artikelen, blogs en plaats je prikkelende posts op de social media kanalen. De klanten in de reputationfase zijn al verder en zijn meer op zoek naar customer cases en reviews. Ze weten wat ze zoeken, maar willen nu de juiste partij vinden. En weet je ze te overtuigen van jouw kennis en kunde, dan ga je over naar de considerationfase waarin je laat zien dat je de expert bent. Dit doe je bijvoorbeeld met een whitepaper, een webinar of misschien zelfs met een event. 

Volgende week: de awarenessfase

Dit is op hoofdlijnen hoe je leadgeneratie kunt inrichten en praktisch kunt aanpakken. Volgende keer gaan we uitgebreider in op de awareness fase!


GRATIS e-book: Wil jij ook meer grip op je marketing?

Download hier jouw stappenplan!

Wil je al onze adviezen die wij geven in deze onzekere tijden lezen, aangevuld met ideeën voor jouw marketing? Ontvang dan ons e-book met daarin een stappenplan voor jouw marketing waarmee je direct kunt beginnen!

Ja, ik wil ook meer grip op mijn marketing

Welkom op Make IT Stick!

Wil jij met jouw IT bedrijf meer in de media? Download hier de whitepaper 'Hoe kom ik als IT bedrijf in de media?'