Ben je aan het popelen om weer te beginnen?
Veel marketeers en ondernemers herkennen dit. Begin dit jaar ben je vol enthousiasme aan je plannen voor 2020 begonnen. Je campagneplanning was helemaal in kannen en kruiken en toen sloeg het coronavirus toe. We moesten pauzeren, stopzetten, bijsturen en nu…..weer oppakken.
Veel van jullie gaan de komende weken eerst genieten van een welverdiende vakantie, maar veel marketeers staan ook te popelen om weer aan de slag te gaan. En speciaal voor deze mensen, hierbij een interessant interview met Michiel Schouten over leadgeneratie.
Wie is Michiel Schouten?
Michiel is een leadmachine-expert. Hij heeft voor meerdere organisaties een systeem opgebouwd, waaronder Foleon, en dit interview deelt hij een paar fijne inzichten en tips.
Waarom is een goede leadmachine zo belangrijk?
‘Door een goede lead generation machine op te bouwen, bouw je aan het fundament van je organisatie. Bij Foleon kreeg ik de kans om dit, samen met mijn team, helemaal op te bouwen. Het resultaat was mooie groeicijfers in het aantal marketing geïnitieerde leads, meer gekwalificeerde leads, opportunities en gewonnen deals.
Wat daarbij belangrijk is, de gemiddelde orderwaarde en de retentie hebben een boost gekregen. Want als je de juiste klant binnenhaalt, weten ze de waarde van het product beter te waarderen, zullen ze het product beter gebruiken en dus uiteindelijk ook langer klant blijven.
Wat kun je doen om de juiste leads aan te trekken?
Er bestaat geen ideaal pad. Wel een ideale eindbestemming natuurlijk. Zorg ervoor dat er heel veel wegen naar deze eindbestemming leiden.
Kopers, B2B en B2C doen meer dan ooit vooronderzoek voordat er contact wordt gezocht met de verkopende partij. Zorg er dus voor dat je veel bezoekers naar jouw website trekt. Vervolgens deel je veel informatie (productinformatie, succesverhalen, relevante video’s en artikelen) die de bezoekers helpen om te begrijpen hoe jouw oplossing de uitdagingen van de bezoekers oplost.
Door de coronacrisis zijn veel bedrijven zoekende. Het duurt langer voordat een deal valt, omdat er (financiële) onzekerheid is. Heb je nog tips of tricks voor IT bedrijven hoe ze hiermee om kunnen gaan?
Benut jouw huidige klantenbase, houd je omzet vast en zoek naar ruimte voor expansie. Zorg dat je structureel boven verwachting presteert, qua product en qua service. Maak van jouw klanten echte super promoters. En probeer via hen ook ingangen te creëren bij andere organisaties. ‘Ken je iemand die baat zou hebben bij het gebruik van ons product? Kun je mij daar introduceren?’ Het is zo’n eenvoudige vraag om te stellen, ik ben benieuwd hoe vaak dit ook daadwerkelijk gebeurt.
Benieuwd naar het hele interview? Deze is te lezen in onze whitepaper Leadgeneratie. Vanaf volgende week beschikbaar en als je je hebt ingeschreven voor onze Sticky Monday, landt hij automatisch in jouw mailbox!
Groetjes Jolanda

Over Michiel
Michiel studeerde in Leeuwarden aan de hogere hotelschool maar ontdekte al snel dat zijn passie in marketing en communicatie lag. Dit was het leukste deel van de opleiding en ook het deel waar hij verder in ging. Althans, in hoeverre dat lukt zonder marketingachtergrond. Daarom is hij gestart als fieldsales functie bij Gouden Gids en de afgelopen jaren flink doorgegroeid. Via de Gouden Gids, naar Marktplaats waar hij de zakelijke tak liet groeien en toen kwam zijn kans bij Instant Magazine voorbij. Hij ging aan de slag als Head of Marketing bij dit digitaal content creatie platform (sinds februari 2019 gerebrand naar Foleon). Daar heeft hij de afgelopen jaren veel geleerd over lead generation. Sinds 15 juni van dit jaar werkt hij bij DecoLegno, als Manager Marketing. Dit is Nederlands grootste distributeur van Cleaf, exclusief Italiaans decoratief plaatmateriaal.

De afgelopen weken mochten we voor een aantal opdrachtgevers weer leuke berichten bij de media pitchen. Bijvoorbeeld voor Beer in a Box. Dit superleuke Alkmaarse bedrijf verkoopt bierabonnementen. Ze zijn recent een crowdfunding gestart en halen nu in een recordtempo het doelbedrag op. Wij schreven een persbericht en hebben dit gepitcht bij media NHNieuws en binnenkort komt er een leuk item op BNR.

Nog een opdrachtgever die flink aan de weg timmert. Ekco is een cloudaanbieder en heeft een prachtige BHAG. Binnen 5 jaar willen ze in de top 5 van cloudaanbieders wereldwijd staan. En zoals het er nu uitziet, gaat dat ze lukken ook. Wij mochten een aantal berichten voor ze pitchen bij de media. Je leest ze hier: Dutch IT, Emerce, Techvisor
Wil jij met jouw leadgeneratie aan de slag?
Download onze whitepaper over leadgeneratie in de IT.
Vraag hem hier aan