Waarom zie ik zoveel whitepapers voorbijkomen?

Een website is een landingsplaats. Deze kun je inrichten met mooie foto’s en vlijmscherpe teksten, maar hoe zorg je ervoor dat een bezoeker op jouw website ook daadwerkelijk met je in contact komt? De drempel om lukraak een contactformulier in te vullen is vaak hoog, dus moet je die drempel verlagen. Iets wat we steeds vaker zien is een whitepaper, checklist of e-book op de website plaatsen die gratis gedownload kan worden. 

Waarom zou je dat doen?

In een whitepaper kun je:

  • Aantonen dat je een autoriteit bent in dit vakgebied. Je kunt helemaal los gaan over het onderwerp waar jij in excelleert. 
  • Een kijkje in de keuken geven. Het helpt om te laten zien wat je kunt en waarom een opdrachtgever jou moet uitkiezen. Je laat naast je kennis ook meer van jezelf laten zien en je werkwijze.
  • Je deelt gratis kennis en tips, hierdoor kun je een band opbouwen met een potentiële klant, het principe van wederkerigheid. Je geeft iets weg en kunt dan ook ontvangen.
  • Want, tegenover deze gratis kennis die je deelt staat dus geen betaling, maar wel iets anders. Je krijgt gegevens van de geïnteresseerde. Op deze manier blijft het niet bij dat ene bezoek op jouw website, maar kun je ook daarna nog eens een mail sturen of op de radar verschijnen.

Een whitepaper schrijven kost tijd, maar kan je veel leads opleveren. Het blijft echter niet bij het online zetten van een stuk informatie. Het gaat om de juiste toon aanslaan, aansluiten bij jouw ideale klant en ervoor zorgen dat jouw whitepaper wordt gevonden.

Werkt dat nog?

Er is, zeker sinds corona, een ware wildgroei aan whitepapers en andere downloadables. Dus of dat nog werkt is een terechte vraag. We kunnen daar wel eenduidig over zijn, ja dat werkt nog steeds. Maar targeting en zichtbaarheid spelen een grotere rol dan ooit. 

Wat wordt jouw onderwerp waarmee je een potentiële klant kunt ‘raken’ en hoe zichtbaar ben jij verder als het over dit onderwerp gaat? Ga dus niet zomaar schrijven, maar denk na over je boodschap en doelgroep. Probeer welke kanalen jou de beste zichtbaarheid kunnen geven (dit kan je verbazen) en haal die lead binnen!

Wil je hier meer over lezen?

Dat kan in ons e-book: leadgeneratie voor IT bedrijven.

Leadgeneratie in de IT

Download hier ons e-book: leadgeneratie voor IT bedrijven.

Welkom op Make IT Stick!

Wil jij met jouw IT bedrijf meer in de media? Download hier de whitepaper 'Hoe kom ik als IT bedrijf in de media?'