Marketeers hebben een bijzondere positie in het bedrijf.
Ze hebben in veel gevallen niet direct invloed op het product of de dienst, maar moeten deze wel tot in detail kennen. Zij zijn degene die zorgen dat alle informatie die het bedrijf verlaat, klopt en aantrekkelijk is. Zij vermarkten het product of de dienst, zijn verantwoordelijk voor het genereren van leads en zoeken continu naar mogelijkheden om op te vallen tussen alle concurrenten.
Dit is een uitdaging. En als je een marketeer in een IT bedrijf bent, kan die uitdaging nog groter zijn. Het kan zijn dat er maar weinig collega’s zijn met marketing affiniteit, misschien voel je je wel een roepende in de woestijn op zoek naar nieuws of worstel je regelmatig met technische teksten.
Wat zijn de kansen voor IT marketeers?
Oke, je positie is een uitdaging, maar zie het vooral ook als een kans. Als marketeer bij een IT bedrijf zit je in een groeiende markt waarin veel vraag is naar nieuwe, innovatieve producten, collega’s en kennis. Jij kunt, als marketeer, hierin een leidende rol spelen.
Stap 1 is, duidelijke doelen stellen. Veel IT bedrijven investeren graag in marketing en publiciteit, maar hebben geen idee wat voor budgetten ze hieraan moeten hangen. Aan jou de schone taak om dit te laten zien. Neem de directie daarom mee in jouw werkzaamheden en koppel hier concrete doelen aan. Een doel is meetbaar, concreet en laat een duidelijk resultaat zien. Als jij kunt aantonen dat je effectief bent, is de kans groter dat je uiteindelijk meer ruimte en budget krijgt. Wil je meer weten over doelen stellen als marketeer? Volgende week besteden we daar een hele Sticky aan!
En het goede nieuws is, in de weken die volgen vertellen we je ook alles over stakeholder management en het schrijven van technische teksten. Zodat jij, als IT marketeer, het wat makkelijker krijgt!
Van uitvoering naar strategie
Als marketeer heb je de kans om niet alleen door de hele organisatie informatie op te halen, maar je kunt ook de verbindende factor zijn. Door jouw werk, doelen en resultaten inzichtelijk te maken sta je sterker en kun je van uitvoering steeds meer naar strategie bewegen.
Heb je daar een vraag over? We denken graag met je mee!
Liever meer lezen?
Wil jij met jouw leadgeneratie aan de slag?
Download onze whitepaper over leadgeneratie in de IT.
Vraag hem hier aan