De Why, marketingtool of effectief?

Hoe pas je de why van Simon Sinek toe

Een paar jaar geleden hadden we nog amper van hem gehoord maar tegenwoordig zien we hem overal voorbijkomen. De WHY van Simon Sinek. Heb je hem nog niet gezien?

Hier is een link naar dé video waar veel marketeers en organisaties gebruik van maken. In een paar simpele stappen en minuten neemt Simon Sinek ons mee in de wereld van de WHY. 

Hij legt uit hoe iedere organisatie of bedrijf zijn of haar why kan vinden. Je purpose. Of de reden waarom jij elke dag uit bed stapt en aan de slag gaat.

Heel eerlijk. Wij hebben een beetje een haat/liefde verhouding met de why. We gebruiken hem, omdat je heel snel tot de core business van een bedrijf kunt komen. Maar tegelijkertijd, wordt hij zoveel ingezet dat het bijna een platgeslagen marketingtool wordt, het wordt soms wat ongeloofwaardig. 

Hoe gebruik je hem niet? 

Als tool om meer te verkopen of leuke tekst. Een why moet echt gevoeld worden, in de hele organisatie. Het is niet alleen een zin op je website, een missie of visie maar gaat verder dan dat. En dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Als je pompen levert, hoef je geen wereldverbeterende why te hebben. Maar richt je je op je eigen business en zegt het waar je goed in bent en wat je graag doet, dan krijgt het een positief effect.  

Hoe wij hem gebruiken? 

In de marketingboost gebruiken we de why heel kort in stap 1, want wij vinden het belangrijk dat je zelf nadenkt over wat voor jou en jouw bedrijf belangrijk is. Dat neem je namelijk mee in de marketing en communicatie richting (potentiële) klanten. Dat maakt ook dat jij een unieke organisatie bent.  

Wat kan het opleveren? 

Wist je dat we meer dan 90% van de besluiten die nemen, onbewust nemen? Veel content die lezen, advertenties die we zien of verhalen die we horen blijven niet hangen. We zien het wel, maar verwerken het met ons automatische brein. Het brein dat het grootste deel van het werk doet en eigenlijk heel lui is. (Voor de liefhebber, lees dit boek: Ons feilbare denken van Daniel Kahneman)

Wil je als merk wel blijven hangen? Dan moet je ervoor zorgen dat jouw verhaal of merk terecht komt in die laatste paar procent. Je moet ervoor zorgen dat het brein van jouw doelgroep het verhaal, de advertentie bewust gaat verwerken. En daarvoor moet je mensen dus echt raken. 

Emotie raakt mensen

Hoe kun je mensen raken? Door een emotie bij ze los te maken. Zodat ze echt naar je gaan kijken, bewust. En daar kan een why die echt gemeend is en gevoeld wordt door de hele organisatie een belangrijke bijdrage leveren. Want als je deze echt leeft, kan het een belangrijke bijdrage leveren aan jouw merk en zichtbaarheid. Mensen kopen namelijk niet wat je doet, maar waarom je het doet (om Simon Sinek in het Nederlands te citeren).

Meer lezen over de impact van verhalen? Niet alleen op bedrijven en producten, maar zelfs op hele economieën? Lees dan dit artikel van Aart Lensink. ‘De opmars van de verhalende economie – gouden kansen voor ‘het vak’

Succes!


GRATIS e-book: Wil jij ook meer grip op je marketing?

Download hier jouw stappenplan!

Wil je al onze adviezen die wij geven in deze onzekere tijden lezen, aangevuld met ideeën voor jouw marketing? Ontvang dan ons e-book met daarin een stappenplan voor jouw marketing waarmee je direct kunt beginnen!

Ja, ik wil ook meer grip op mijn marketing

Welkom op Make IT Stick!

Wil jij met jouw IT bedrijf meer in de media? Download hier de whitepaper 'Hoe kom ik als IT bedrijf in de media?'