Hierbij is het dossier leadgeneratie geopend!
De komende weken duiken we in de wereld van leadgeneratie. En dat is een grote wereld, dus hou je vast, de reis gaat beginnen. We beginnen bij het begin, wat is leadgeneratie eigenlijk.
Koud – lauw – warm
Ik moet altijd denken aan partijtjes van vroeger, daar werden de cadeautjes standaard verstopt. Als je dan ging zoeken riepen de gasten ‘koud’ als je helemaal niet in de buurt zat, ‘lauw’ als je er vlakbij was en ‘warm’ als je bij het cadeautje stond.
Zo kun je ook naar alle potentiële klanten kijken. Als ze helemaal niet dichtbij jou en jouw dienstverlening zitten, omdat ze bijvoorbeeld een andere vraag hebben en jij niet de juiste oplossing biedt, dan zijn ze ‘koud’. Ze zijn wellicht wel interessant, maar op dit moment is er geen match.
Tonen ze interesse, tasten ze af of jij hun vraag kunt beantwoorden of dat jouw producten/diensten hun probleem oplost, dan zijn ze ‘lauw’.
Vragen ze een offerte, nemen ze zelf contact op omdat jij hen moet helpen, dan zijn ze ’warm’. Je kunt met ze in gesprek gaan over de oplossing en tot een overeenkomst komen.
Lekker lauw
Leadgeneratie gaat over de ‘lauwe’ categorie. De mensen die jij bereikt en interesse tonen in jouw product of diensten. Ze zijn nieuwsgierig en vragen zich af of jij hun verder kunt helpen. Zodat ze steeds warmer worden en uiteindelijk bij jou aan tafel belanden. Dus moet je werken aan 3 onderdelen:
- Bereiken van die mensen die wellicht interesse hebben en zorgen dat ze jou zien.
- Deze mensen aan de hand nemen en ze steeds blijven ‘verzorgen’ met relevante informatie zodat het voor hun duidelijker wordt of jij hun probleem gaat oplossen. Zo ja, dan is de kans dat ze aan tafel komen ook groter.
- Zorgen dat ze daadwerkelijk bij jou kopen. Hoe ‘warmer’ de lead, hoe groter de kans is dat jullie samen gaan werken.
Waar je aan moet denken
Leadgeneratie is dus een breed begrip en er zijn een heleboel activiteiten die ervoor zorgen dat je leads krijgt die je op kunt volgen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Advertising
- Pushen van content
- Social selling
- Beurzen
Allemaal acties die je zelf onderneemt om ervoor te zorgen dat potentiele klanten met jou in contact kunnen komen. In dit dossier duiken we in een aantal mogelijkheden en laten we zien hoe je dit in kunt zetten voor jouw leadgeneratie.
Wat kun je van ons verwachten de komende tijd?
We gaan antwoord / uitleg geven over onder andere de volgende onderwerpen:
- Hoe zet je inbound marketing in voor leadgeneratie?
- Offline leadgeneratie
- Social selling, wat is het?
- Leadgeneratie in de IT
- CRM, funnels en tooling
Heb je een vraag of onderwerp dat er niet bij staat, laat het ons weten dan zoeken wij het uit!
Wil jij met jouw leadgeneratie aan de slag?
Download onze whitepaper over leadgeneratie in de IT.
Vraag hem hier aan