Heldere communicatie tijdens een crisis, waar moet je op letten?

De kracht van een goede customer case

Jeetje, wat een heftig dagen hebben we allemaal. Na het presenteren van de maatregelen rondom het Coronavirus afgelopen donderdag, merkten wij al een behoorlijke verschuiving in BV Nederland. Met de nieuwe maatregelen die gisteren zijn aangekondigd is het hek helemaal van de dam. Jolanda heeft vaker opgetreden als communicatieadviseur in crisissituaties en deelt wat van haar kennis vandaag als het gaat om communiceren in onzekere tijden. 
 

Handelingsperspectief

Één voor één druppelen mailtjes binnen met maatregelen die bedrijven opstellen en natuurlijk afspraken die verzet worden. Dit is een een goede ontwikkeling. Want een van de belangrijkste dingen voor je collega’s en klanten, is duidelijkheid. Juist in onzekere tijden willen we graag een handelingsperspectief krijgen of een richtlijn die we kunnen volgen. Zoals bijvoorbeeld de Albert Heijn. 


Albert Heijn

Hamsteren, tekorten en op sommige plekken zelfs paniek. De foto’s van lege schappen en volle supermarkten hebben we allemaal voorbij zien komen. En juist deze berichten zorgen er weer voor dat we nog meer gaan hamsteren. Premier Rutte begon er zelfs over na de wekelijkse ministerraad, want hamsteren is onnodig en ook nog eens niet netjes naar de mensen toe die keihard aan het werk zijn. Albert Heijn plaatste daarop afgelopen weekend een paginagroot artikel in een aantal landelijke kranten. En dat is wat ons betreft een sterke actie. 

Uit alle nieuwsbrieven, berichten op social media en advertenties kunnen we een paar goede lessen halen. 

Duidelijke do’s

  • Communiceer! Ga niet het perfecte moment afwachten, maar deel tijdig met je collega’s, klanten en de buitenwereld welke maatregelen je neemt en wat de effecten hiervan zijn.
  • Begin van binnenuit. Deel eerst de belangrijke informatie met je collega’s, zorg dat ze deelgenoot zijn en geef ze de kans om eerst zelf met relaties en contacten de genomen maatregelen te delen. 
  • Deel je bericht op meerdere kanalen en indien nodig ook meerdere keren. Neem bijvoorbeeld Albert Heijn, die deelde het bericht via een mailing, via de app, op social media en daarnaast via een advertentie in de krant. 
  • Mensen krijgen graag een duidelijk handelingsperspectief als houvast. Als je dit kunt geven, doe het dan ook. Dat voorkomt een hoop vragen en onduidelijkheid. 

Tot slot

Het is voor iedere ondernemer een hele heftige situatie waarop je nog geen controle hebt. De tijd gaat ons leren hoe we ons hier doorheen slaan. Wij blijven in ieder geval doorwerken voor onze klanten en ons eigen bedrijf, maar hebben daarnaast aan ons eigen netwerk gratis ondersteuning aangeboden. Want alleen samen komen we hier weer uit.  

GRATIS e-book: Wil jij ook meer grip op je marketing?

Download hier jouw stappenplan!

Wil je al onze adviezen die wij geven in deze onzekere tijden lezen, aangevuld met ideeën voor jouw marketing? Ontvang dan ons e-book met daarin een stappenplan voor jouw marketing waarmee je direct kunt beginnen!

Ja, ik wil ook meer grip op mijn marketing

Welkom op Make IT Stick!

Wil jij met jouw IT bedrijf meer in de media? Download hier de whitepaper 'Hoe kom ik als IT bedrijf in de media?'