Een marketingcampagne is een marathon
Je hebt een super goed idee voor een marketingactie of campagne en werkt er met ziel en zaligheid aan. Eindelijk gaat het live! Tadaa! Nu ben je klaar, toch?
Niet helemaal. We benadrukken het altijd bij onze opdrachtgevers: marketing is geen sprint, maar een marathon. Je ontwikkelt, lanceert, analyseert, ontwikkelt verder, lanceert weer en je groeit naar steeds meer ‘marketing volume’.
Consistentie en discipline
Het is namelijk niet een blog, of een advertentie, of een leuke actie. Maar consistent werken aan je zichtbaarheid. Bovenop deze structurele lijn, bouw je voort met acties en kortere campagnes. Bij voorkeur acties die door blijven werken terwijl jij je weer bezighoudt met een volgende lancering, publicatie etc. Zodat je een steeds groter bereik en zichtbaarheid krijgt!
Dit kost tijd, geduld en vooral discipline. Maar uiteindelijk zorgt het ervoor dat je continue zichtbaar bent. En, onderschat daarbij niet de ‘onderhoudswerkzaamheden’ die ontstaan als je een steeds groter volume aan marketingactiviteiten ontwikkelt. Want de volgende items komen dan maandelijks of zelfs wekelijks terug in je sprint (die eigenlijk een marathon planning is).
- Hoe worden jouw SEO teksten geïndexeerd in de zoekmachine;
- Hoe kun je populaire webpagina’s aanvullen voor een betere indexatie;
- Verzamelen van backlinks;
- Optimaliseren salespagina’s
- Creëren van nieuwe leadmagnets en salesfunnels;
- Advertenties opzetten en bijhouden;
- Social media bereik en engagement;
- Nieuwe manier bedenken om zichtbaar te zijn bij de juiste doelgroep;
- Inspelen op nieuws en actualiteiten;
- Pers benaderen met nieuws.
- Customer cases schrijven
- Etc…
Maak een structuur
Gelukkig hoeft niet alles in 1 keer, dat is niet te overzien. Het is geen sprint, maar een marathon. Maar het is wel belangrijk dat je een planning maakt. Wat is je doel? En hoe ga je focus houden? Het is vaak het makkelijkst om van die marathon, toch korte sprints te maken. Zodat je snel resultaat ziet en weet waar je aan moet werken om het eindresultaat te behalen.
Dus pak een onderwerp en kanaal beet waarvan je weet dat jouw ideale klant op ‘aangaat’ en begin met de eerste meters. Want onthoud goed: Actie is altijd beter dan geen actie. Laat je niet afschrikken door de hoeveelheid acties en activiteiten die je eigenlijk wilt doen en begin!
Groetjes Lieke & Jolanda
Een contentstrategie waarmee je gevonden wordt door de ideale klant
Download onze whitepaper over het opzetten van een contentstrategie waarmee je gevonden wordt.
Vraag hem hier aan