Marketing in 6 stappen
Het lijkt soms een onmogelijke opgave, focus houden. Zeker als je bezig bent met een marketingstrategie, zoveel keuzes, zoveel kanalen. Waar begin je dan?
Nou, dat weten wij wel! We hebben het afgelopen jaar, tientallen marketingboosts gegeven waarin bedrijven in 6 stappen meer focus kregen op hun acties en resultaat. Klinkt onmogelijk, maar is het niet!
Stap 1: Wie ben je?
In de eerste stap duiken we wat dieper het bedrijf in. Wie ben jij? Waar sta je voor? En waar sta je over 5 of 10 jaar? Wat maakt je uniek en hoe ga je de problemen van jouw klanten verhelpen?
Stap 2: De ideale klant
Voor wie werk je? En hoe ziet jouw ideale klant eruit? Probeer hier ook goed op de details in te gaan. Met welke vragen zit jouw klant? Welke problemen ervaren ze? Welke oplossingen hebben ze mogelijk al geprobeerd, welke boeken of kranten lezen ze en wat doen ze in het weekend?
Als je jouw klant echt kent. Weet je ook hoe je ze kunt bereiken en welke boodschap hierbij hoort.
Stap 3: Wanneer ben je succesvol?
Wat zijn de bedrijfsdoelen dit jaar en welke marketingdoelen kun je hieraan koppelen?
Stap 4: Kanaalkeuze
Als je naar jouw klant kijkt, waar zitten zij dan en waar ben jij nu actief? Is dat een goede match? Bepaal ook hoe belangrijk het kanaal in het aankoopproces is.
Stap 5: Wat ga je doen?
Bekijk per kanaal of je daar de juiste informatie deelt / laat zien of hoe je dit kunt verbeteren. Vergeet hier twee dingen niet. 1. Wat is jouw verhaal als bedrijf 2. Welk probleem wil de klant hier oplossen.
Stap 6: Maak kleine doelen
Maak kleine meetbare doelen die je goed kunt meten. Heb je bijvoorbeeld bedacht dat je nieuwe pagina’s gaat toevoegen aan de website. Check dan wat nu je positie is op Google en stel jezelf ten doel die positie te verbeteren door SEO geoptimaliseerde content. Of verbeter je tijd op de site of het % direct verkeer.
Stap 7: Evalueer
Als je kleine doelen hebt gesteld, evalueer deze dan ook. Bedenk wel dat je ergens moet beginnen, dus het kan zijn dat jouw doel afwijkt van de realiteit omdat je gewoon ergens moet beginnen. Het is dus geen ‘verliezen’ als je je doel niet hebt gehaald, je wordt steeds realistischer. En onthoud: ‘je wint, of je leert’.
Gewoon doen
We snappen dat het alsnog wat overweldigend kan zijn, ook al ga je stap voor stap je marketing boosten. Er is gelukkig een geheime tip….. Je moet het gewoon doen! Pas als je begint, ga je inzicht krijgen en zie je stap voor stap waar jouw focus moet liggen.
Valkuilen
Maar goed, in onze ervaring zijn er wel een aantal valkuilen waar je voor op moet letten. Die delen we natuurlijk ook met je, als je inschrijft voor onze Sticky Monday, ontvang je die als eerste!
Boost belletje
Wil je eens sparren over het boosten van jouw marketing? Waar moet je beginnen? Wie moeten er bij zijn? Hoe pak je het aan en waar moet je voor uitkijken? Of vind je het fijn als wij het voor je doen? Laat je gegevens achter en we bellen jou terug!
Een contentstrategie waarmee je gevonden wordt door de ideale klant
Download onze whitepaper over het opzetten van een contentstrategie waarmee je gevonden wordt.
Vraag hem hier aan