Hoe pak je marketing aan als alles onzeker is

Het jaaroverzicht van Make IT Stick met tops en flops

We hoeven het niet te herhalen, maar we gaan je helpen. We merken bij een aantal klanten al een switch en ook wij zijn anders gaan denken. Dus willen we jou helpen door in onzekere tijden jou te laten zien hoe je met een helicopterview naar je marketing kunt kijken. 

Je ziet het advies de hele dag voorbijkomen, nu de samenleving op een onwerkelijke manier ‘on hold’ is komen te staan krijg je tijd om met je eigen propositie en marketing aan de slag te gaan. Want vaak is dit een ondergeschoven kindje in tijden van economische groei. 

Maar ‘nadenken over je marketing’ is een nogal vage term, dus gaan we jou helpen. Lees even mee door deze stappen. 

Wat heeft jouw klant NU nodig?

Schrijf voor jezelf op. Wat heeft jouw klant NU van jou nodig? Kun je bijvoorbeeld bedenken welke behoefte bij jouw klant is versterkt of boven is komen drijven in deze tijd? Iedere ondernemer moet namelijk schakelen en bedenken hoe hij/zijn bedrijf door deze crisis kan loodsen. Wat kun jij daar aan bijdragen? Maar denk ook na wat voor vragen jouw klanten hebben als de economie weer op gang komt. 

TIP: Pak een leeg vel en zet daar de volgende vragen op:

1. Wat heeft mijn klant NU nodig? 2. Welke vragen hebben mijn klanten in deze periode? 3. Bij welke uitdagingen in deze periode zou ik zeker kunnen helpen? 4. Waar mogen ze mij voor bellen als de economie weer gaat draaien? 5. Past het antwoord op bovenstaande vragen bij jou en jouw bedrijf? Zo nee, waarom niet, zo ja, waarom wel? Begin met schrijven en kijk welke kant het opgaat! Zitten er antwoorden bij die jou helderheid geven, kies je een richting en kun je het concreet maken?

Pas je funnel en aanbod aan

Zowel de klant als de opdrachtgever gaan een onzekere tijd tegemoet. Probeer hierop je aanbod aan te passen. Mensen twijfelen waarschijnlijk langer voordat ze een besluit nemen, ga er in je funnel dus vanuit dat je ze langer moet voeden met informatie, tips en advies. Wellicht kun je een instapmodel aanbieden waarbij mensen zich comfortabel voelen. 

Blijf op de radar

Blijf wel op de radar. Ondanks dat klanten even niets kopen of er langer over nadenken, betekent niet dat ze je niet moeten of hoeven te zien. Blijf ze wel informeren, prikkelen en probeer een goed de band op te bouwen. Als de economie weer aantrekt, gaat dit in je voordeel werken. 

Dit is ook goed te lezen in dit artikel van Fons van Dyck, professor merkstrategie aan de Vrije Universiteit van Brussel. Fons van Dyck deed onderzoek naar campagnes in tijden van crisis en geeft aan dat, doordat er minder concurrentie is en het investeren in marketing en advertising wordt gekoppeld aan financieel gezonde organisaties, het in je voordeel kan werken om juist ook in tijden van crisis te blijven investeren in campagnes. 

Zoek naar zekerheid

In onzekere tijden willen mensen nog meer zekerheid, sturing en grip. Dit kun je als marketeer leveren met data. Duik dus al je tools in, trek de data eruit en ga analyseren. Wat doen je bezoekers, hoe gaan de tunnels en welke conversies scoren het beste? Leg dit voor aan je opdrachtgever en verfijn je marketingacties. 

Agile marketing

Agile marketing. Juist in een onzekere situatie is agile marketing ideaal. Je stelt doelen per jaar, brengt dit terug naar kwartaal doelen en gaat hier vervolgens in korte sprints van 1 tot 2 weken aan werken. Door kleine stappen te zetten, kun je continue resultaat meten en jouw acties aanpassen richting dit doel. Dit geeft jouw opdrachtgever of team de ultieme kans om te sturen, meten en aan te passen. Want over twee weken kan de wereld er ineens weer heel anders uitzien.

Wees creatief

Budgetten gaan omlaag. Dus ga brainstormen over andere campagnes of creatieve oplossingen. Check je Advertising budget. Kan je in plaats van voor een toppositie te gaan, net zoveel conversie bereiken met een nummer 2 of 3 positie? Welke free publicity zou je kunnen bereiken. Waar is jouw klant nu? (Thuis als het goed is) en hoe kom je in zijn / haar vizier. 

We hopen dat deze punten jouw creativiteit laten stromen, maar we begrijpen zeker dat je hier soms een zetje voor nodig hebt. Stuur ons een whatsappje of laat je gegevens achter, en dan bellen we even zodat je ook onze creativiteit kunt gebruiken!

Succes!


GRATIS e-book: Wil jij ook meer grip op je marketing?

Download hier jouw stappenplan!

Wil je al onze adviezen die wij geven in deze onzekere tijden lezen, aangevuld met ideeën voor jouw marketing? Ontvang dan ons e-book met daarin een stappenplan voor jouw marketing waarmee je direct kunt beginnen!

Ja, ik wil ook meer grip op mijn marketing

Welkom op Make IT Stick!

Wil jij met jouw IT bedrijf meer in de media? Download hier de whitepaper 'Hoe kom ik als IT bedrijf in de media?'