Hoe persoonlijk wil je het maken?

Mensen kopen van mensen. Het is een super cliché, maar toch klopt het. We zijn eerder geneigd om een verbintenis aan te gaan, iets te kopen of iemand te vertrouwen, wanneer we diegene kennen.  Wanneer diegene niet alleen verkoper A is van bedrijf B. Maar wanneer we ook weten dat hij Jan heet. In Amsterdam woont, in een appartement. Dat hij een vriendin heeft, 2 kinderen en in het weekend graag voetbalt met zijn vrienden. En als Jan dan ook nog eens op wekelijkse basis content deelt, die past bij jouw vraag of probleem, dan ben je eerder geneigd om aan Jan te denken wanneer je op zoek gaat naar een oplossing. 

Een persoonlijk netwerk helpt je bij sales. En het grote voordeel is, persoonlijk contact maken is door de opkomst van het internet en social media makkelijker dan ooit. Zeer waarschijnlijk heb je de term social selling dan ook wel eens voorbij zien komen. 

Wat is social selling? 

Social selling is koude acquisitie omzetten naar iets warms. In plaats van potentiële klanten zoeken en benaderen met een strakke pitch, bouw je een relatie op.  Door te informeren, inspireren en aan te sluiten bij het probleem of de vraag van jouw ideale klant, komen ze bij jou uit. Als je social selling goed toepast, komen opdrachtgevers naar jou toe. 

Sterker nog, autoriteit opbouwen kan je door een crisis helpen. Dus, wanneer ga jij social selling toepassen?

Waar moet je op letten? 

  • Maak het persoonlijk, maar wel oprecht. Bedenk dus goed wat jouw unique selling point is, waar je voor staat en wat jouw waarden zijn. Dit ga je vervolgens verder uitwerken. Als het niet klopt met wie je echt bent, gaat het teveel energie kosten en hou je het uiteindelijk niet vol. 
  • Voeg waarde toe. Dus ga niet alleen maar opsommen wat je op een dag doet, de boodschappen, speeltuin en het sporten maar combineer dit met waardevolle content. Inspireer en informeer.
  • Zoek verbinding. Dus verdiep je in je ideale klant en bespreek de problemen die zij ervaren. En nog belangrijker, ga in gesprek. Als iemand reageert, positief of negatief, ga daar altijd op in. Ook een negatieve reactie is een kans om nogmaals je verhaal te vertellen. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. 

En verder: 

  • Dat social selling tijd kost. Het moet een vast onderdeel van je salesproces worden en dat doe je er niet af en toe bij. Blok elke dag minimaal een uur in je agenda om je kanalen te controleren, content te schrijven of je te mengen in discussies. 
  • Check je SSI. Je wat? Je Social Selling Index op LinkedIn. Dit kun je hier doen en dan krijg je direct een aantal onderwerpen te zien waar je goed in bent en wat je kunt verbeteren. 
  • Volg wat concurrenten, andere experts en potentiële klanten doen en bespreken. Het biedt waardevolle informatie op en misschien weer een haakje om bij aan te sluiten. 
  • Aanbevelingen laten schrijven. Het is even een drempel, maar laat andere mensen vooral een aanbeveling achterlaten op je profiel. Dit laat zien dat je een groot netwerk hebt en bepaalde expertise in huis hebt (en dat andere mensen dit ook onderschrijven)

GRATIS e-book: Wil jij ook meer grip op je marketing?

Download hier jouw stappenplan!

Wil je al onze adviezen die wij geven in deze onzekere tijden lezen, aangevuld met ideeën voor jouw marketing? Ontvang dan ons e-book met daarin een stappenplan voor jouw marketing waarmee je direct kunt beginnen!

Ja, ik wil ook meer grip op mijn marketing

Welkom op Make IT Stick!

Wil jij met jouw IT bedrijf meer in de media? Download hier de whitepaper 'Hoe kom ik als IT bedrijf in de media?'