Bij PR denken veel mensen aan krantenartikelen, interviews en journalisten.
Dat is grotendeels terecht, want een belangrijk deel van ons werk bestaat ook uit het onderhouden van relaties met media. Maar wat veel mensen niet realiseren is dat bijvoorbeeld een customer case ook bij uitstek een tool of middel is die PR adviseurs graag inzetten.
Waarom eigenlijk?
De basis van PR begint bij de buitenwereld naar binnen brengen, en het nieuws of de mooie verhalen vanuit jouw bedrijf naar buiten brengen. Wat we bij Make IT Stick doen is een constante wisselwerking tussen media, stakeholders, klanten en natuurlijk toekomstige klanten. We kijken hoe de buitenwereld naar jouw bedrijf kijkt, wat je reputatie is en hoe sterk je merk in de markt staat. En dat proberen we te beïnvloeden door jouw verhaal naar buiten te brengen. Op een positieve manier natuurlijk.
Social proof
Een van de manieren waarop mensen beïnvloed worden is door social proof. Want ondanks dat we als mens zelfstandig denkende wezens zijn, kijken we bij veel besluiten die we nemen ook naar onze omgeving. We laten ons constant beïnvloeden door collega’s, andere bedrijven, vrienden en familie. Mensen die we belangrijk vinden, maar vooral ook vertrouwen. Want een bedrijf kan nog zo vaak vertellen hoe goed een product of dienst is, we blijven dit ervaren als reclame. En dus met een korreltje zout nemen. Maar wanneer daarentegen een relatie een product of dienst aanbeveelt zitten we op het puntje van onze stoel. Want als de mensen die we vertrouwen iets aanbevelen, moet het wel goed zijn!
En dat is precies de kracht van een customer case. Je vertelt niet zelf wat je hebt gedaan, en waarom jouw product of dienst zo goed is. Jouw klanten krijgen het woord.
1. Begin bij het begin
Ja, het is een inkoppertje maar vertel eerst iets over de beginsituatie. Hoe heb je de opdrachtgever ontmoet, wat was het probleem en wat was jouw oplossing?
2. Welke obstakels heb je overwonnen?
Vertel iets over de reis die je samen hebt afgelegd. Wat was de opdracht, hoe hebben jullie dit aangepakt en hoe zijn jullie tot de oplossing gekomen.
3. Maak het persoonlijk
Vertel iets over jezelf en jouw bedrijf. En vertel daarbij ook waarom deze oplossing, of deze aanpak zo typerend is.
4. Win-Win
Een customer case kan tijdrovend zijn. Je moet het verhaal voorbereiden, een klant interviewen, het verhaal uitwerken, nogmaals overleggen met de klant en vervolgens nog opmaken en op de juiste manier delen. Je vraagt daarbij tijd van de klant, waar ze niet direct iets voor terugkrijgen. Probeer er daarom zoveel mogelijk een win-win situatie van te maken.
Wil jij vaker in de media komen?
Download onze whitepaper over het opzetten van een winnende PR-strategie
Vraag hem hier aan