Inbound marketing en leadgeneratie

Pas op! Dit artikel bevat veel marketingtermen

Maar we leggen ze ook uit…..

Daar komen de marketing termen. Dus voordat we hierin duiken even twee korte verklaringen:

Leadgeneratie: Mensen aantrekken met wie jij graag zaken wilt doen. Kort gezegd, wil je liever een langere uitleg, kijk dan even op de pagina ‘wat is leadgeneratie’. 

Inbound marketing: Jezelf vindbaar maken door op diverse manieren content te creëren. Het is dus meer dan content marketing, het gaat om dusdanig inzetten van content dat mensen je daadwerkelijk tegenkomen. 

Hoe passen die twee bij elkaar?

Door inbound marketing goed in te zetten genereer je leads, voila, dat is het. Dus je moet jezelf vindbaar maken op de plekken waar jouw toekomstige klanten zoeken naar een oplossing van hun probleem.

Dat is een lange zin, dus laten we het even praktisch maken met een voorbeeld: 

De zoektocht naar een tuinslang

Als je merkt dat jouw 11 meter lange tuin wat water kan gebruiken in een lange, hete zomer. Dan heb je wellicht een ‘probleem’ zoals de volgende zin:

Hoe zorg ik dat mijn tuin water krijgt in de zomer?

Waar stel je dan deze vraag en welke informatie kom je dan tegen?

Als leverancier van tuinslangen, wil je in ieder geval gevonden worden als iemand dit intypt op de zoekmachine. Misschien staat daar wel een stuk met 11 mogelijke manieren om jouw tuin van water te voorzien in de zomer.

Misschien zit daar ook wel een link in naar een ander artikel ‘de beste tijd om jouw planten en bloemen te bewateren in de zomer’ of ‘hoeveel water moet je ongeveer geven in de zomer’. 

Kortom, je inspireert en motiveert en bent vindbaar als jouw klant op zoek gaat. 

Het kan zijn dat jouw potentiële klant al weet dat hij / zij een tuinslang nodig heeft. Dan is de het ‘probleem’ wellicht als volgt:  

Ik zoek een tuinslang van minimaal 11 meter met een koppeling aan mijn buitenkraantje.

Ook dan wil je gevonden worden, maar met andere informatie. De lengte van de tuinslang is belangrijk en de koppeling aan het buitenkraantje. 

En zo kun je nog even doorgaan. Inbound marketing gaat dus over aanwezig zijn met content op de plek waar een potentiële klant zich laat inspireren en/of informeren.

Volgende week laten ze we zien hoe je dat aan kunt pakken en structureren.


GRATIS e-book: Wil jij ook meer grip op je marketing?

Download hier jouw stappenplan!

Wil je al onze adviezen die wij geven in deze onzekere tijden lezen, aangevuld met ideeën voor jouw marketing? Ontvang dan ons e-book met daarin een stappenplan voor jouw marketing waarmee je direct kunt beginnen!

Ja, ik wil ook meer grip op mijn marketing

Welkom op Make IT Stick!

Wil jij met jouw IT bedrijf meer in de media? Download hier de whitepaper 'Hoe kom ik als IT bedrijf in de media?'