Kijk jij bij concurrenten?

Zeg eens eerlijk, kijk jij wel eens bij concurrenten?

Dit vinden mensen vaak een lastige vraag. Want enerzijds wil je niets van je concurrenten aantrekken en uitgaan van je eigen idee of product. Maar tegelijkertijd is je concurrenten in de gaten houden misschien wel ontzettend belangrijk. Want hoe weet je anders wat er in je markt gebeurd? En hoe je concurrenten hiermee omgaan? 

Wij kijken altijd

Bij iedere nieuwe opdracht, maken wij altijd een concurrentieanalyse. We kijken in de markt, of er relevante onderzoeken en publicaties zijn, welke journalisten of vakbladen schrijven dit onderwerp en welke aanbieders worden hierin genoemd? Daarnaast kijken we goed naar de propositie van concurrenten en hoe ze dit in de markt zetten.

Dit doen we om een aantal redenen:

1. Is onze boodschap uniek genoeg?

We willen geen verwarring zaaien bij de ideale klant. Er is altijd iets te kiezen en die boodschap willen we duidelijk overbrengen. Dus we checken of er geen dubbelingen zijn met jouw concurrenten maar kunnen daarnaast ook benadrukken welke verschillen er zijn, dit kan net de informatie zijn waar de klant naar op zoek is.

2. Inspiratie opdoen

Dat betekent zeker niet klakkeloos kopiëren wat iemand anders doet, maar het helpt soms om eens een kijkje in een andere keuken te nemen. We kijken naar de zoekwoorden die een concurrent gebruikt, welke content ze produceren en de strategie die zij inzetten om deze onder de aandacht te brengen. Rondkijken levert inspiratie op, ook in andere markten en bij andere producten. Daarnaast leren we de markt kennen en weten we dus nog beter wat er leeft bij jouw perfecte persona.

Laat je niet intimideren

De valkuil van deze actie is dat je je geïntimideerd kunt voelen, misschien ben je zo onder de indruk van een concurrent dat je zelf denkt ‘laat maar’. Zelf kijken wij bij de start van een project bij concurrenten, vooral om de boodschap te finetunen, maar daarna proberen we dit ook weer los te laten. We kijken naar de kracht van ons product of dienst en nemen dit als uitgangspunt van onze campagne. Wat belangrijk is om te onthouden, het maakt niet uit wat iemand anders doet, er is genoeg plek voor jullie beiden.

Speeltuin vol concurrenten

Zie het dus als een speeltuin vol concurrenten, met hun keuzes en strategieën op een presenteerblaadje. Leer ervan en laat je inspireren!


GRATIS e-book: Wil jij ook meer grip op je marketing?

Download hier jouw stappenplan!

Wil je al onze adviezen die wij geven in deze onzekere tijden lezen, aangevuld met ideeën voor jouw marketing? Ontvang dan ons e-book met daarin een stappenplan voor jouw marketing waarmee je direct kunt beginnen!

Ja, ik wil ook meer grip op mijn marketing

Welkom op Make IT Stick!

Wil jij met jouw IT bedrijf meer in de media? Download hier de whitepaper 'Hoe kom ik als IT bedrijf in de media?'