Zeg eens eerlijk, kijk jij wel eens bij concurrenten?
Dit vinden mensen vaak een lastige vraag. Want enerzijds wil je niets van je concurrenten aantrekken en uitgaan van je eigen idee of product. Maar tegelijkertijd is je concurrenten in de gaten houden misschien wel ontzettend belangrijk. Want hoe weet je anders wat er in je markt gebeurd? En hoe je concurrenten hiermee omgaan?
Wij kijken altijd
Bij iedere nieuwe opdracht, maken wij altijd een concurrentieanalyse. We kijken in de markt, of er relevante onderzoeken en publicaties zijn, welke journalisten of vakbladen schrijven dit onderwerp en welke aanbieders worden hierin genoemd? Daarnaast kijken we goed naar de propositie van concurrenten en hoe ze dit in de markt zetten.
Dit doen we om een aantal redenen:
Laat je niet intimideren
De valkuil van deze actie is dat je je geïntimideerd kunt voelen, misschien ben je zo onder de indruk van een concurrent dat je zelf denkt ‘laat maar’. Zelf kijken wij bij de start van een project bij concurrenten, vooral om de boodschap te finetunen, maar daarna proberen we dit ook weer los te laten. We kijken naar de kracht van ons product of dienst en nemen dit als uitgangspunt van onze campagne. Wat belangrijk is om te onthouden, het maakt niet uit wat iemand anders doet, er is genoeg plek voor jullie beiden.
Speeltuin vol concurrenten
Zie het dus als een speeltuin vol concurrenten, met hun keuzes en strategieën op een presenteerblaadje. Leer ervan en laat je inspireren!
Een contentstrategie waarmee je gevonden wordt door de ideale klant
Download onze whitepaper over het opzetten van een contentstrategie waarmee je gevonden wordt.
Vraag hem hier aan