De perfecte pitch
Je bent er klaar voor, een perfecte strategie voor meer media-aandacht, een goed idee waar je jouw content heen wilt sturen en natuurlijk een frame waarin je jouw berichten opstelt. Maar hoe zorg je dat dit opvalt in de wildgroei aan persberichten die journalisten ontvangen? Je zorgt in ieder geval voor een goede pitch!
Niet makkelijk
Dat klinkt heel eenvoudig, maar we zien vaak dat het nog niet zo gemakkelijk is. Veel te vaak wordt er gepitcht als een soort van elevator pitch, maar dit is anders. Je wilt namelijk in de media verschijnen, dus moet je bedenken wat jouw content zo aantrekkelijk maakt.
- Wat je in ieder geval niet doet:
- Te snel, te vaak en te veel vertellen over jouw bedrijf. Daar zit een journalist niet direct op te wachten, dat komt later wel als de interesse er is.
- Denken dat nieuws voor jou, nieuws voor iedereen is. Dat is namelijk niet altijd zo. Een verhuisbericht is bijvoorbeeld leuk voor jou en relaties, maar komt vaak niet in de krant. Tenzij je nieuwe locatie uniek is.
- Wat doe je dan wel:
Allereerst ben je met het framen van jouw bericht al in de schoenen van jouw ideale klant gaan staan. Waar wordt deze persoon door getriggerd, wat moet de boodschap zijn. Dus zorg dat deze snel en helder naar voren komt.
Gebruik wie, wat, waar, wanneer en waarom. Zorg dat je de aandacht pakt en al snel een goede, pakkende titel bedenkt. Maar ook belangrijke informatie niet tot de laatste alinea bewaart.
Bedenk waarom de door jou geselecteerde media dit bericht interessant vinden. Wie zijn hun lezers / luisteraars / kijkers en welke match zie jij met jouw bericht. Je moet een redactie ten slotte ook overtuigen.
Breng de essentie van jouw bericht eens terug naar 1 woord, daarna 1 zin en ten slotte 4 zinnen. Wat wil je echt vertellen?
En het allerbelangrijkste….. gewoon doen! Als je niks verstuurd, weet je zeker dat het niet geplaatst wordt.
Hulp nodig?
Twijfel jij aan jouw pitch, stuur hem in en wij helpen jou gratis aan een ijzersterke pitch die je meteen kunt gebruiken!
Wil jij vaker in de media komen?
Download onze whitepaper over het opzetten van een winnende PR-strategie
Vraag hem hier aan