‘We willen graag meer met PR gaan doen’
Dit is een gevleugelde uitspraak die wij vaak horen. Wat PR dan precies is en welke activiteiten daarbij horen is meestal niet bekend. Op zich is dat prima, want wij pakken die taak graag op, maar in de praktijk zien we tegelijkertijd dat de inzet die hierbij hoort onderschat wordt. Want hoeveel tijd gaat er in een PR strategie zitten? En hoe kun je hier maximaal rendement uithalen?
Er is nieuws en op het laatste moment moet er een persbericht komen en die wordt vervolgens naar een breed publiek uitgestuurd. Dit is een gemiste kans, want op deze manier geef je de journalist of vakmedia geen enkele kans om iets met je nieuws te doen.
Journalisten zijn ook gewoon mensen
Zorg dus dat je journalisten op tijd informeert en meeneemt in je verhaal. Dan kunnen ze tijd vrijhouden in hun agenda en planning van artikelen. Zij kunnen het misschien gebruiken ter onderbouwing van andere artikelen, meerdere partijen interviewen of zorgen dat het in een ‘tech-special’ komt. Als je vandaag een bericht uitstuurt in de hoop dat het morgen wordt gepubliceerd, kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Tenzij jouw nieuws zo baanbrekend is dat alle agenda’s vrijgemaakt worden, artikelen vooruitgeschoven en er ruimte in de krant voor jouw nieuws wordt gereserveerd. De kans dat dit zo is, is vrij klein (sorry).
Hoe vind je nieuws in je organisatie?
Door niet op dat ene moment te wachten en dan naar buiten te gaan, maar continue op zoek te gaan naar relevante haakjes. PR moet niet een paar keer per jaar op de agenda staan, maar elke week. Wij werken daarbij graag met verschillende lijnen die je als het ware horizontaal door een organisatie kunt trekken. Bijvoorbeeld:
- Nieuws over het product (Updates, releases en nieuwe features)
- Nieuws over opdrachtgevers (Wat zijn de succesverhalen?)
- Nieuws over de organisatie (nieuwe collega’s, bijzondere groei, verhuizingen)
- Thought leadership
Thought leadership
En vooral dat laatste is een onderwerp met veel laaghangend fruit. Als jij een expert bent in jouw vakgebied en echt iets te delen hebt, doe dat dan ook!
Journalisten zijn altijd op zoek naar experts met een uitgesproken mening. Ter onderbouwing van een artikel of wanneer ze een quote nodig hebben over een onderwerp. Als jij tijdig laat zien dat je een mening hebt over dit onderwerp, er goed over kunt vertellen en het dus ook niet eng vind om stelling in te nemen, is de kans groter dat je door een journalist benaderd wordt.
De perfecte PR aanpak
Wil je dus een PR strategie ontwikkelen? Zorg dan eerst dat het hoog op de agenda staat. Overleg wekelijks over mogelijke nieuwshaakjes, stuur een collega de organisatie in om interviews af te nemen en bedenk waar je over een maand, over twee maanden of over een half jaar over kunt vertellen. Deze aanpak vraagt tijd. maar als je dit consequent doet haal je veel meer nieuws uit je organisatie. En dat levert altijd resultaat op.
Wil jij vaker in de media komen?
Download onze whitepaper over het opzetten van een winnende PR-strategie
Vraag hem hier aan