Social selling
Als je meer exposure wilt, zowel via PR als marketingkanalen, moet je hierin investeren. Dan hoef je niet direct aan hoge bedragen te denken, maar moet je vooral denken aan investering in tijd en energie.
Benieuwd hoe je op een agile manier een PR strategie opzet? En een van de elementen die hierbij natuurlijk terugkomt is een media netwerk opbouwen. Bij opdrachtgevers vergelijken we het opbouwen van een medianetwerk ook wel met social selling. Want zowel bij PR als social selling ga je actief kennis en informatie delen, met als doel een persoonlijke band op te bouwen. Bij social selling is het uiteindelijke doel een mooie deal. Bij PR is dit een artikel van een journalist in een landelijke krant.
Hoe combineer je social selling met je PR strategie?
Journalisten krijgen dagelijks honderden persberichten van bedrijven waar ze nog nooit van gehoord hebben, maar zijn in de veel gevallen meer geïnteresseerd in de verhalen hierachter. Journalisten specialiseren zich vaak in een vakgebied of een sector en zijn daarom regelmatig op zoek naar experts en autoriteiten in dit vakgebied die het nieuws kunnen duiden, meer vertellen over ontwikkeling in het vak of ze als eerste op de hoogte brengen van nieuwtjes.
Hoe bouw je een (media) netwerk op?
- Maak een planning
Begin met een plan en een planning. Waar ga je over schrijven? Noteer alvast een rij onderwerpen en maak een planning. Wees niet te ambitieus, maar werk in kleine stapjes zodat je het langer volhoudt. Je hoeft niet direct elke week een blog te plaatsen, maar kunt ook beginnen met het delen van nieuwsbericht op LinkedIn met een korte reactie.
- Ga in gesprek
Wil je meer bereik en meer bereiken? Dan helpt het als je je mengt in discussies. Dit kost wel veel tijd, dus dit moet ook dichtbij je liggen. Door actief te reageren op LinkedIn op discussies en zelf ook artikelen te plaatsen die een gesprek opwekken, val je eerder op. Tip: op LinkedIn kun je ook # toevoegen aan je netwerk, je krijgt van LinkedIn dan een reminder wanneer er een gesprek gaande is over jouw vakgebied.
- Alerts instellen
Stel Google Alerts in, lees nieuwsberichten en verdiep je in de journalisten die schrijven over jouw vakgebied. Het is een van de meest gemaakte fouten, journalisten benaderen die niet over jouw vakgebied schrijven. Probeer gericht te werk te gaan en probeer bijvoorbeeld ook te refereren aan artikelen die ze eerder hebben geschreven.
- Blok je agenda
Zoals je zelf al hebt gezien, een netwerk opbouwen of aan je bereik werken hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, maar kost vooral tijd. Bovenstaande loopt meestal stuk op overvolle agenda’s en andere prioriteiten. Wil je dit dus goed aanpakken, zorg dan dat je hier tijd voor blokt of het proces zo eenvoudig mogelijk inricht.
Meer lezen?
Een contentstrategie waarmee je gevonden wordt door de ideale klant
Download onze whitepaper over het opzetten van een contentstrategie waarmee je gevonden wordt.
Vraag hem hier aan