Wanneer je jezelf bovenstaande vragen hebt gesteld, kun je gaan schrijven. Bijvoorbeeld via deze methode:
- Breng het nieuws terug naar één woord.
- Omschrijf het nieuws in één zin.
- Omschrijf het nieuws in één alinea.
Heb je een alinea, zorg dan dat er in ieder geval een antwoord op de volgende W’s in staat: wie, wat, waar, wanneer en waarom? En vooral, start met het nieuws. Pak direct de aandacht.
Zeg iets over het thema, waarom is dit interessant voor de lezers/luisteraars/kijkers en welke match zie jij met jouw bericht ten opzichte van de journalist of het medium. Laat zien dat je niet met hagel schiet, maar dat je weet waar je over praat.
Hoe bouw je een PR-netwerk op
In het PR-plan hebben we al kort iets uitgelegd over A- en B-lijsten van journalisten. Je kunt bijvoorbeeld Google Alerts instellen om deze journalisten in beeld te krijgen. Maar hoe leg je contact? Hoe ga je je netwerk uitbreiden?
Een van de manieren waarop je dit kunt doen is met newsjacking. Een groot deel van PR bestaat uit het verzinnen van creatieve manieren om een boodschap over te brengen. Dat betekent ook inspelen op actualiteiten en trends (newsjacking). Geef jouw mening als autoriteit of expert op nieuws en ontwikkelingen, en tag daarin ook journalisten. Betrek ze in het gesprek. Op die manier verschijn je op de radar.
Bedenk wel; als je meer exposure wilt, zowel via PR als marketingkanalen, moet je hierin investeren. Dan hoef je niet direct aan hoge bedragen te denken, maar moet je vooral denken aan investering in tijd en energie.
Planning van een journalist
Journalisten werken regelmatig met lange- en kortetermijnplanningen. Zorg dat je journalisten op tijd informeert en meeneemt in je verhaal. Dan kunnen ze hier, bij interesse, rekening mee houden. Zij kunnen jouw nieuws wellicht gebruiken ter onderbouwing van andere artikelen, meerdere partijen interviewen of zorgen dat het in een ‘tech-special’ komt.
Als je vandaag een bericht uitstuurt in de hoop dat het morgen wordt gepubliceerd, kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Tenzij jouw nieuws zo baanbrekend is dat alle agenda’s vrijgemaakt worden, artikelen vooruitgeschoven en er ruimte in de krant voor jouw nieuws wordt gereserveerd. De kans dat dit zo is, is vrij klein (sorry).
Journalisten krijgen dagelijks honderden persberichten van bedrijven waar ze nog nooit van gehoord hebben, maar zijn in veel gevallen meer geïnteresseerd in de verhalen hierachter. Journalisten specialiseren zich vaak in een vakgebied of een sector en zijn daarom regelmatig op zoek naar experts en autoriteiten in dit vakgebied die het nieuws kunnen duiden, meer vertellen over ontwikkeling in het vak of ze als eerste op de hoogte brengen van nieuwtjes.
Ben jij een expert in jouw vakgebied? Laat dit zien.